14 stycznia 2014

Kotleciki warzywno-gryczane

Z wieloma daniami jest tak, że jest do nich potrzebny bulion warzywny. Jak się chce ten bulion zrobić uczciwie, to się go robi z prawdziwych warzyw, a nie z warzywnej kostki rosołowej. Potem pozostaje pytanie, co zrobić z tymi warzywami. Niektóre przepisy można lekko sprofanować i zostawić warzywa w bulionie. Ale nie zawsze. Bo na przykład zupa krem z brokułów się przez to zrobi bura, a zupa krem z ziemniaków się stanie marchewkową. Odkłada się więc to, co niepotrzebne, na talerz i... wyrzuca?

Musiałam się z tym dylematem zmierzyć ostatnio przy okazji gotowania zupy krem z pieczonych buraków. Myślałam, myślałam i wymyśliłam. Przedstawiam kotleciki warzywno-gryczane.


Kotleciki warzywno-gryczane
Składniki

ugotowana i ostudzona włoszczyzna (2 duże marchewki, 2 małe pietruszki, kawałek selera, kawałek kapusty)
1 woreczek ugotowanej i ostudzonej kaszy gryczanej
1 cebula
2 jajka lub 2 czubate łyżki mielonego siemienia lnianego
1/2 szklanki bułki tartej
1/2 szklanki słonecznika
2 łyżeczki przyprawy Małgosi (lub innej mieszanki ziół)
1 łyżeczka pieprzu ziołowego
1 łyżka oleju do smażenia
sól, pieprz do smaku

Wykonanie

1. Cebulę kroję w kostkę i podsmażam na złoto na rozgrzanym oleju.
2. Marchewkę, pietruszkę i seler trę na grubej tarce. Kapustę drobno siekam. Wrzucam wszystko do miski wraz z kaszą gryczaną i usmażoną cebulą.
3. Dodaję jajka lub siemię lniane, bułkę tartą, słonecznik i przyprawy. Dokładnie mieszam.
4. Z masy formuję kotleciki i układam na papierze do pieczenia. Piekę 20 minut w temperaturze 170 stopni.

Bez wątpienia można takie kotleciki również usmażyć (może nawet w panierce), ale ja wybrałam wersję light.

Danie dobrze komponuje się z dodatkiem sosu pieczarkowego i świeżej natki pietruszki.

3 komentarze:

  1. Robiłam.. ale troszkę zmodyfikowałam..
    zamiast gryczanej - pęczak
    zamiast cebuli - por
    i zamiast kapusty - pieczarki..

    WYSZŁO SUPER!

    OdpowiedzUsuń
  2. Super! Wszelkie modyfikacje (i relacje z tego, czy się udało :)) są jak najbardziej mile widziane! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ps. Ładne zdjęcie profilowe :)

    OdpowiedzUsuń