23 grudnia 2014

Pasztet z marchewki i soczewicy

Oto kolejny z moich pasztetów - i kolejny przypływ weny z cyklu: coś z niczego. Skąd się wziął? To bardzo proste. Wybierałam się na spotkanie z Przyjaciółmi i chciałam zabrać ze sobą jakiś smakołyk (a to zaskoczenie ;)). Wstałam rano i zanim wzięłam się za planowanie zakupów, przetrząsnęłam zawartość lodówki i kuchennych szuflad, wiedząc, że zawsze się tam coś ciekawego znajdzie. No i znalazłam - marchewkę, soczewicę, ryż, słonecznik i jeszcze kilka drobiażdżków. Od razu zaświeciła mi się w głowie żaróweczka, że to jak znalazł na słodki, kremowy warzywny pasztet. I nagle okazało się, że żadne zakupy nie były potrzebne. A pasztet, który z tego wyszedł, zdetronizował - wszystko na to wskazuje - dotychczasowego faworyta, czyli pasztet z selera.

A oto i nowy król  pasztetów:

Pasztet z marchewki i soczewicy
Składniki

6 marchewek
1 szklanka czerwonej soczewicy
1/2 szklanki białego ryżu
1/2 pora
1 cebula
3/4 szklanki słonecznika
2 jajka (w wersji wegańskiej 2 czubate łyżki mielonego lnu)
3-4 łyżki oliwy

Przyprawy

3 ząbki czosnku
1 łyżeczka kuminu
1 1/2 łyżeczki kolendry
1 1/2 łyżeczki cukru
1 łyżeczka kurkumy
sól i pieprz do smaku

Wykonanie

1. Soczewicę i ryż płuczę i zalewam 3,5 szkl. wrzątku. Solę i gotuję na małym ogniu aż ryż zmięknie. Od czasu do czasu mieszam, żeby nie przywarło do dna. Potem wyłączam gaz i zostawiam pod przykryciem do wchłonięcia reszty wody. Odstawiam do wystygnięcia.
2. Por, cebulę i czosnek drobno kroję. Podsmażam na oliwie.
3. Dodaję marchewkę startą na drobnej tarce oraz przyprawy i smażę wszystko około 10 minut. Zdejmuję z gazu i zostawiam do wystygnięcia.
4. Kiedy wystygną warzywa i ryż z soczewicą, mielę wszystko w robocie na w miarę jednolitą masę.
5. Dodaję 1/2 szklanki słonecznika oraz jajka. Mieszam dokładnie i przekładam do keksówek. Z wierzchu posypuję resztą słonecznika i ziołami (np. rozmarynem) i lekko dociskam.
6. Piekę 60 minut w temperaturze 180 stopni. Kroję dopiero po całkowitym wystudzeniu.
Pasztet z marchewki i soczewicy

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz