21 grudnia 2013

Świąteczna kapusta z grochem wedlug babcinego przepisu

Nie pamiętam w moich życiu takich świąt, żeby na stole nie pojawiła się kapusta z grochem. Najpierw robiła ją babcia, a potem ja postanowiłam kontynuować tę tradycję. O ile zwykle eksperymentuję w kuchni, o tyle ten przepis zachował się w postaci prawie niezmienionej. Prawie, bo moja babcia rzecz jasna nie używała kuminu i kurkumy.


Kapusta z grochem
Składniki

1 kg kapusty kiszonej
1/2 kg grochu łuskanego
40 g grzybów suszonych (ja miałam podgrzybki)
2 cebule
5-6 listków laurowych
ziele angielskie
1 łyżka kminku
1 łyżka kuminu
olej do smażenia
sól do smaku
opcjonalnie dla podkreślenia złotego koloru dania można dodać łyżeczkę kurkumy

Wykonanie

1. Kapustę odsączam (nie płuczę, bo wolę, jak jest bardziej kwaśna). Drobno ją kroję, zalewam około 100 ml wrzątku i gotuję na małym ogniu z dodatkiem przypraw przez około 60 min.
2. W czasie, gdy kapusta się gotuje, płuczę groch, zalewam dużą ilością wody i gotuję na małym ogniu do miękkości.
3. Grzyby drobno kroję, zalewam niewielką ilością wody i gotuję do miękkości (około pół godziny).
4. Cebulę kroję w kostkę i podsmażam na złoto.
5. Kiedy kapusta, groch i grzyby są już miękkie, a cebula podsmażona, mieszam wszystko w dużym garnku i jeszcze razem podgotowuję na małym ogniu przez 15-20 minut. W razie potrzeby solę.

Z kapustą z grochem jest jak z bigosem - z każdym kolejnym dniem i po każdym kolejnym podgrzaniu jest coraz lepsza.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz